Az alvás, a szép bőr és a mentális egészség szorosan összefüggenek.

Ráncainkat veszthetjük

Manapság úton, útfélen halljuk, óvakodjunk a stressztől, mert az nagyon meglátszik rajtunk. Elengedjük a fülünk mellett ezt a közhelyet, de vajon mi az igazság? Tényleg öregít bennünket?

A „hajtós életmód” egy réteg számára természetes manapság is. Nem csupán a szocializmusban vállaltak az emberek túlórát, vagy dolgoztak többet naponta, most is dívik ez az életvitel. Aki többre akar jutni, nem hagyja, hogy a hullámok összecsapjanak a feje felett, ma is bevállal extra terheket. Ennek azonban ára van. A kialvatlanság, a napközbeni fáradtság nem hat üdítően a szervezetünkre. A tartós kimerülés energiákat von el onnan, ahonnan a legkönnyebben teheti. Az egyik ilyen terület a bőr.

A szervezet alvás közben is termeli a kollagént, ami a bőr feszességéért felelős. Az alvás egy igen összetett, sokoldalú, komplex folyamat. A bőr sejtjei a mély alvás szakaszaiban éjjel kétszer olyan gyorsan regenerálódnak, mint nappal, köszönhetően az alvás közbeni fokozott kollagéntermelődésnek. Megfelelő mennyiségű kollagént éjszaka csak alacsony kortizol-, azaz stresszhormonszint esetén termel a szervezet. Ha az emberi test nem jut elég alváshoz, védekezésül több kortizolt választ ki, ez pedig képes lebontani a bőr feszességéhez szükséges kollagént, illetve csökkenteni annak szintézisét. Ezzel a bőr veszíthet rugalmasságából, és megereszkedhet. A rosszul alvók korábban ráncosodnak, bőrük feszessége hamarabb csökken.

A melatonin sötétben, így többek között az alvás során is termelődik és a bőr sejtjeinek regenerálódásában is nagy szerepet játszik. A szervezet 24 órás biológiai ritmusát ez a hormon szabályozza. Segít kontrollálni az alvási és ébrenléti ciklust. Termelődése akkor indul be, amikor környezetünk egyre sötétebb lesz. Napnyugta után spontán kezdődik, majd reggelre koncentrációja csökken. Ez jelzi a szervezet számára, hogy ideje felkelni. Az úgynevezett alváshormon nemcsak a mélyalvási szakaszok hosszát és mélységét befolyásolja, de javítja a DNS helyreállító tevékenységét is, melynek révén a sérült sejtek feljavítása megtörténik. Kevés alvás esetén a melatonin termelés is csökken. Az kor előrehaladtával a testben egyre inkább hanyatlik a melatonin termelése.

A szorongás szintén meglátszik a testfelületen. Az elhanyagoltság, a viszketés miatt felkapart bőr árulkodó. Akadnak olyan tikek, melyek bőrtépegetésben, saját testfelület dörzsölésében nyilvánulnak meg. Sebes, elkapart nyomok maradnak tőle a testfelületen.

A bőr állapotán legtöbbet pihenéssel lehet segíteni. Alvás közben a stressz is oldódik. A pihentető alvás ezért elengedhetetlen fontosságú testünk regenerációjának tekintetében. Ha kihasználjuk az alvás alatt működésbe lépő jótékony folyamatokat, azzal nagy lépést teszünk bőrünk szépségének érdekében. De, ha belegondolunk, kevés kellemesebb dolog létezik a világon, mint széppé aludni magunkat.

Nottevit Beauty Sleep – Skultéti-Szabó Katalin pszichológus ajánlásával.

Fókuszban az alvás és a kognitív funkciók

Fókuszban az alvás és a kognitív funkciók

Az alvás az agy számos funkciójára gyakorol regeneráló hatást. Az egyik legjobban ismert hatása a memóriával kapcsolatos. A memorizálási folyamatok leginkább a mély alvás fázisai során aktívak, azonban köztudott, hogy az alvás mintázat az életkor előrehaladtával változik.